BURSA BAROSU

BURSA BAROSU

BURSA BAR ASSOCIATION
  • Baro
    • Tarihçe
      • Tarihçemiz
      • Önceki Başkanlar
      • Önceki Kurullar
    • Başkan
    • Yönetim Kurulu
    • Disiplin Kurulu
    • Denetleme Kurulu
    • Türkiye Barolar Birliği Delegeleri
    • İlçe Temsilcilikleri
    • Bursa Barosu Personeli
    • Merkezler
      • Avukat Hakları Merkezi
      • Staj Eğitim Merkezi
    • Komisyonlar
    • Servisler
    • Baro Meclisi
    • Basın Kiti
  • Etkinlikler
    • Eğitim Merkezi
    • Tiyatro Advocato
    • Müzik Aktiviteleri
    • Spor Aktiviteleri
    • Ruhsat Törenleri
    • Söyleşiler
  • Gündem
    • HaberlerHaberler, Haber Arşivi ve İlgili Haber Fotografları
    • DuyurularBursa Barosu Duyuruları, Duyuru Arşivi ve Görseller
    • TBB DuyurularıTürkiye Barolar Birliği Duyuruları
    • Basın AçıklamalarıBasın Açıklamaları, Basın Açıklamaları Arşivi ve İlgili Fotograflar
    • Basında Bursa BarosuDijital ve Yazılı Basında Yer Alan Bursa Barosu Haberleri
    • Baro MedyaBaro TV, Bursa Barosu Dergileri, E-bültenleri ve Yayınlar
    • Sosyal Sorumluluk Çalışmaları
  • İletişim
    • İletişim Bilgileri
    • Banka Hesap Bilgileri
    • Baronet Online İşlemlerBelge Talebi - Aidat ödeme
    • Rehber
    • Bilgi Edinme Formu
    • Sıkça Sorulan Sorular
AVUKAT GİRİŞİ
AVUKAT GİRİŞİ
  • Baro
    • Tarihçe
      • Tarihçemiz
      • Önceki Başkanlar
      • Önceki Kurullar
    • Başkan
    • Yönetim Kurulu
    • Disiplin Kurulu
    • Denetleme Kurulu
    • Türkiye Barolar Birliği Delegeleri
    • İlçe Temsilcilikleri
    • Bursa Barosu Personeli
    • Merkezler
      • Avukat Hakları Merkezi
      • Staj Eğitim Merkezi
    • Komisyonlar
    • Servisler
    • Baro Meclisi
    • Basın Kiti
  • Etkinlikler
    • Eğitim Merkezi
    • Tiyatro Advocato
    • Müzik Aktiviteleri
    • Spor Aktiviteleri
    • Ruhsat Törenleri
    • Söyleşiler
  • Gündem
    • HaberlerHaberler, Haber Arşivi ve İlgili Haber Fotografları
    • DuyurularBursa Barosu Duyuruları, Duyuru Arşivi ve Görseller
    • TBB DuyurularıTürkiye Barolar Birliği Duyuruları
    • Basın AçıklamalarıBasın Açıklamaları, Basın Açıklamaları Arşivi ve İlgili Fotograflar
    • Basında Bursa BarosuDijital ve Yazılı Basında Yer Alan Bursa Barosu Haberleri
    • Baro MedyaBaro TV, Bursa Barosu Dergileri, E-bültenleri ve Yayınlar
    • Sosyal Sorumluluk Çalışmaları
  • İletişim
    • İletişim Bilgileri
    • Banka Hesap Bilgileri
    • Baronet Online İşlemlerBelge Talebi - Aidat ödeme
    • Rehber
    • Bilgi Edinme Formu
    • Sıkça Sorulan Sorular
  • ANA SAYFA
  • Gündem
  • HaberlerHaberler, Haber Arşivi ve İlgili Haber Fotografları

Barolardan eşzamanlı tepki: Tüm Anadolu'yu, maden şirketlerinin sahası yapacaklar!

 

Türkiye Büyük Millet Meclisi  (TBMM) Sanayi, Ticaret, Enerji, Tabii Kaynaklar, Bilgi ve Teknoloji Komisyonu'na 19 Haziran 2025 tarihinde sunulan “Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi” (torba kanun) 20 Haziran 2025 tarihinde maalesef komisyonda kabul edilmiştir.  
TBMM Komisyon görüşmelerine, Türkiye Barolar Birliği (TBB) Çevre ve Kent Hukuku Komisyonu adına katılan bazı meslektaşlarımıza, görüşlerini açıklamak isteyen birçok sivil toplum kuruluşu temsilcisine ve vatandaşlara karşı fiziki müdahalede bulunulmuş, bazı arkadaşlarımıza kaba kuvvet uygulanmıştır. Buna rağmen 20 Haziran günü komisyonda yasanın tümüyle hukuka aykırılığı ile ilgili görüşlerimizi sunmuş olsak da tüm Anadolu coğrafyasının maden şirketlerinin sahası olmasına yol açabilecek teklif, Komisyonda kabul edilmiştir.  
Ormanlar, zeytinlikler, meralar, tarım arazileri ve korunan doğal alanlar 2004 yılından bu yana madencilik ve enerji projelerine açıkken bu teklif ile meralar, tarım alanları, doğa koruma bölgeleri maden bölgesi olarak düzenlenmiştir. Ayrıca Çevresel Etki Değerlendirmesi (ÇED) süreçlerinde kısaltmalar ve hatta fiilen devre dışı bırakmalar gündeme gelmektedir. Teklif, Anayasa'nın çevrenin korunmasına ilişkin 56. maddesi ile devlet ormanlarını koruma yükümlülüğünü düzenleyen 169. maddesi başta olmak üzere temel çevre hükümleriyle çelişen düzenlemeler içermektedir. 
Tek bir torba kanun ile Maden Kanunu'nu, Zeytincilik Kanunu'nu, Mera Kanunu'nu, Orman Kanunu'nu ve Çevre Kanunu'nun ilgili maddelerini hükümsüz kılacak bu teklif, eğer TBMM Genel Kurulundan geçerse, toplumun genel kamu yararından çok bir avuç şirketin çıkarları gözetilmiş olacaktır.  
Son 22 yılda daha önce 10 kez değiştirilmeye çalışılan Zeytinciliği Koruma Kanunu, bu torba kanunla bir kez daha delinmeye çalışılmaktadır. Tüm ormanlarda yetki, maden çıkarma amacıyla MAPEG adlı kuruma devredilebilecektir. Yine Mera alanları, SİT alanları bu torba kanunla büyük tehdit altındadır.  
Kanun teklifi, Anayasamızın 44.,45.,56.,63., ve 169. maddelerine açıkça aykırıdır. Bu kanun teklifinde insan yoktur, çiftçi yoktur, tarım yoktur, doğal hayat ve yaban hayatı yoktur, ekosistem yoktur, sürdürülebilirlik yoktur. Kısa vadede sadece maden ve enerji şirketlerinin çıkarı vardır.  
Özellikle zeytinliklerin madenciliğe açılması, ormanlarda izin mekanizmasının gevşetilmesi, meraların enerjiye kurban edilmesi ve kaçak yapılara af getirilmesi gibi hususlar uzun vadeli kamu yararına aykırıdır. Unutulmamalıdır ki, sağlıklı bir çevre olmadan ekonomik kalkınma da sürdürülebilir olmayacaktır. 
Görüldüğü üzere teklif, çevre ve ekoloji açısından çok ciddi riskler ve sakıncalar barındırmaktadır. Ormanlardan zeytinliklere, meralardan korunan alanlara kadar birçok doğal ve tarımsal değer, bu düzenlemelerle madencilik ve enerji yatırımlarına feda edilmek istenmektedir. Bu yapılırken Anayasa'nın çevreyi, ormanları ve tarım arazilerini korumaya yönelik hükümleri (md. 56, 169, 45) ile uluslararası çevre hukuku ilkeleri göz ardı edilmektedir. Teklif bu haliyle yasalaşırsa, geri dönülemez çevresel tahribatlar meydana gelebileceği gibi hukuk devleti ilkesi de büyük zarar görecektir. 
Teklif ayrıca “stratejik veya kritik madenlere ilişkin madencilik faaliyetleri için acele kamulaştırma yapılabileceğini” hükme bağlamaktadır. Yani belirli maden projeleri için gerekli araziler, normal kamulaştırma prosedürü beklenmeden ivedi şekilde kamulaştırılıp şirkete tahsis edilebilecek. Acele kamulaştırma düzenlemesi ise köylüler, çiftçiler ve arazi sahipleri açısından çok ciddi hak ihlalleri doğurabilecektir.  
Bir anda Cumhurbaşkanı kararıyla veya kurul kararıyla köydeki meranızın, tarlanızın elinizden alındığını görebilirsiniz. Bu, mülkiyet hakkı ve adil yargılanma hakkı açısından kabul edilemez bir durumdur. Kaldı ki “kamu yararı” gerçekten var mı, yok mu tartışması bile tam yapılmadan, toptan bir acele kamulaştırma düzeni getirilmiş olmaktadır. Uzun vadede ise köylünün elinde tarım arazisi kalmaması, sosyal dokunun bozulması gibi sonuçlar doğuracaktır. Her ne kadar acele kamulaştırma uygulaması daha önceden belli şekillerde yapılıyor olsa da bu kanunla artık yargı yerleri kanundaki açık düzenleme karşısında hukukilik denetimi yapamayacaktır. Burada yargısal denetim ve karar alma sürecine katılım engellenecek ve idari bir işlem olacaktır. 
Teklif, Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı bünyesinde yeni bir Üstün Kamu Yararı Kurulu oluşturulmasını öngörmektedir. Bu kurul, kamuoyunda “süper izin kurulu” olarak da anılmaktadır. Gerekçe olarak da belirli stratejik maden ve enerji projelerinde farklı kurumların uzun süren izin süreçlerini tek elde toparlayarak hızlandırmak gösterilmektedir. Düzenlemeye göre özellikle IV. Grup madenler ile “stratejik ve kritik madenler” konusunda ilgili kurum (orman, tarım, kültür vb.) izin vermezse devreye bu kurul girecek ve “üstün kamu yararı” kapsamında madencilik lehine nihai kararı alabilecektir. Kurul, ilgili tüm bakanlıklardan temsilciler içerebilir ancak esasen enerji ve maden yatırımlarını kolaylaştırma misyonuyla hareket edecektir. Kurul olumlu karar verirse, ilgili kurum 1 ay içinde gerekli izni vermek zorunda kalacak ve maden ruhsatı düzenlenecektir.  
Ayrıca bu kanunla “korunan alan” etiketi taşıyan yerlerde bile, devlet kurumları ses çıkarmazsa maden şirketleri kolayca kazma vurabilecektir. Kurumlar ses çıkarsa dahi, teklif ayrıca Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı bünyesinde kurulacak Üstün Kamu Yararı Kurulu'na bu izinleri onaylatma yetkisi vermektedir. Bu düzenleme, korunan alanların korunma statülerini fiilen zayıflatacaktır. Normalde millî park, SİT, sulak alan gibi yerlerde madencilik ya tamamen yasaktır ya da ancak uzun incelemeler ve katı şartlarla mümkündür. Teklif ise izin süreçlerini 3-4 ay gibi çok kısa bir süreye sıkıştırmakta ve sessiz kalan kurumu onay vermiş saymaktadır. 
Diğer yandan ekonomik gerekçelerle bu madenlerin çıkartılması gerektiği söylenirken, iklim ve orman fakiri ülkenin bu kaynaklarının ekonomik değeri gözetilmeden, kaynak planlaması yapılmayarak, ekonomik israfa da yol açmaktadır. Yani sadece çevresel varlıkların yok edilmesi değil, ekonomik varlıkların yok edilmesi de söz konusudur. Tüm ekonomik hesaplar yanlış yapılmıştır.  
Türkiye'nin en değerli şirketlerinin Varlık Fonunda toplanıp münhasıran Cumhurbaşkanlığının kullanımına alınması gibi ülkenin yer altı kaynakları da “KURUL” aracılığıyla münhasıran Cumhurbaşkanlığının kullanımına alınmıştır.  
Bu nedenle Kanun Teklifinin TBMM Genel Kurulu'ndan geçmemesi için meslektaşlarımızı, meslek örgütlerini, sivil toplum örgütlerini, yurttaşlarımızı ve TBMM'de üyesi bulunan tüm siyasi partileri, kanunun geçmemesi için mücadele etmeye çağırıyoruz. 
Bu topraklar tüm yurttaşlara ve gelecek kuşaklara aittir…Bir avuç şirkete değil… 
Saygılarımızla 30 Haziran 2025

Bursa Barosu Çevre ve Kent Hukuku Komisyonu

PAYLAŞ

Diğer Haberler

Bursa Barosu İnsan Hakları Komisyonu'ndan Bursa Valiliği'nin eylem yasağına dava

Bursa Barosu İnsan Hakları Komisyonu'ndan Bursa Valiliği'nin eylem yasağına dava

Av. Ferruh Mehmet Şişmangil vefat etti

Av. Ferruh Mehmet Şişmangil vefat etti

Hukuku savunan avukatlara abluka

Hukuku savunan avukatlara abluka

"İflas İdare Memurluğu ve Tasfiye Uygulamalarında Karşılaşılan Sorunlar" konferansı gerçekleştirildi.

"İflas İdare Memurluğu ve Tasfiye Uygulamalarında Karşılaşılan Sorunlar" konferansı gerçekleştirildi.

AVUKATLIK FAALİYETİ SUÇ DEĞİLDİR!

AVUKATLIK FAALİYETİ SUÇ DEĞİLDİR!

SUSMAYACAĞIZ !  KORKMAYACAĞIZ ! BOYUN EĞMEYECEĞİZ !

SUSMAYACAĞIZ ! KORKMAYACAĞIZ ! BOYUN EĞMEYECEĞİZ !

SAVUNMA BUGÜNE KADAR SUSMADI BUNDAN SONRA DA ASLA SUSMAYACAK, KORKMAYACAK VE İTAAT ETMEYECEK

SAVUNMA BUGÜNE KADAR SUSMADI BUNDAN SONRA DA ASLA SUSMAYACAK, KORKMAYACAK VE İTAAT ETMEYECEK

MÜLTECİLER KRİZ DEĞİL, İNSAN HAKLARI MESELESİDİR.

MÜLTECİLER KRİZ DEĞİL, İNSAN HAKLARI MESELESİDİR.

ZEYTİNLİKLER MİLLETİNDİR, AVUKATLAR SAĞLIKLI BİR ÇEVREDE YAŞAMA HAKKININ SAVUNUCUSUDUR!

ZEYTİNLİKLER MİLLETİNDİR, AVUKATLAR SAĞLIKLI BİR ÇEVREDE YAŞAMA HAKKININ SAVUNUCUSUDUR!

BASINA VE KAMUOYUNA

BASINA VE KAMUOYUNA

Öztosun, Ekrem İmamoğlu' nun duruşmasına katıldı.

Öztosun, Ekrem İmamoğlu' nun duruşmasına katıldı.

İsrail'in İran'a Karşı Düzenlediği Hava Saldırıları Uluslararası Hukuku İhlal Etmektedir

İsrail'in İran'a Karşı Düzenlediği Hava Saldırıları Uluslararası Hukuku İhlal Etmektedir

"Oto Sigortalarında Yargıtay Kararları Işığında Güncel Gelişmeler" konulu konferans 14 Haziran 2025 Cumartesi günü BAM Konferans Salonunda gerçekleşti

"Oto Sigortalarında Yargıtay Kararları Işığında Güncel Gelişmeler" konulu konferans 14 Haziran 2025 Cumartesi günü BAM Konferans Salonunda gerçekleşti

HUKUKSUZLUĞUN KARŞISINDA, MANİSA BAROSU'NUN YANINDAYIZ

HUKUKSUZLUĞUN KARŞISINDA, MANİSA BAROSU'NUN YANINDAYIZ

5 Haziran Dünya Çevre Günü açıklaması

5 Haziran Dünya Çevre Günü açıklaması

Tavla Turnuvası kıran kırana...

Tavla Turnuvası kıran kırana...

"Vergi Hukuku" konferansı yapıldı

"Vergi Hukuku" konferansı yapıldı

İSTANBUL BAROSU VE YÖNETİCİLERİNE YÖNELEN HUKUKSUZLUKTAN VAZGEÇİLMELİ

İSTANBUL BAROSU VE YÖNETİCİLERİNE YÖNELEN HUKUKSUZLUKTAN VAZGEÇİLMELİ

Hukukun üstünlüğü ve savunma hakkı için birlikteyiz!

Hukukun üstünlüğü ve savunma hakkı için birlikteyiz!

Fırat Epözdemir tahliye edildi

Fırat Epözdemir tahliye edildi

Daha Fazlası

BARO

  • Tarihçe
  • Başkan
  • Yönetim Kurulu
  • Disiplin Kurulu
  • Denetleme Kurulu
  • Türkiye Barolar Birliği Delegeleri
  • Baro Meclisi
  • İlçe Temsilcilikleri
  • Bursa Barosu Personeli
  • Basın Kiti

MERKEZLER

  • Avukat Hakları Merkezi
  • CMK Eğitim ve Koordinasyon Merkezi
  • Çocuk Hakları Merkezi
  • Genç Avukatlar Merkezi
  • Kadın Hakları Merkezi
  • Staj Eğitim Merkezi

ESKİ SİTEMİZ

  • eski.bursabarosu.org.tr

KOMİSYONLAR

  • AB ve Dış İlişkiler Komisyonu
  • Arabuluculuk ve Alternatif Uyuşmazlık Çözümleri Komisyonu
  • Bilişim Hukuku Komisyonu
  • Çevre ve Kent Hukuku Komisyonu
  • Edebiyat Komisyonu
  • Engelli Hakları Komisyonu
  • Hayvan Hakları Komisyonu
  • İnsan Hakları Komisyonu
  • İş ve Sosyal Güvenlik Hukuku Komisyonu
  • Mülteciler ve Yabancılar Hukuku Komisyonu
  • Sağlık Hukuku Komisyonu
  • Sigorta Hukuku Komisyonu
  • Sosyal Etkinlikler Komisyonu
  • Spor Hukuku Komisyonu
  • Spor Komisyonu
  • Tahkim Komisyonu
  • Tüketici Hakları Komisyonu

CMK

  • Tanıtım
  • Mevzuat
  • Bölge Temsilcilikleri
  • CMK Ödemeleri İle İlgili Kullanım Kılavuzu
  • Görevin İfasında Dikkat Edilmesi Gereken Asgari Kurallar
  • CMK Raporları Hazırlanırken Uyulması Gereken Konular
  • Vergi Daireleri ve Vergi Numaraları

ADLİ YARDIM

  • Tanıtım ve Amaç
  • Faaliyetler ve Duyurular
  • Mevzuat
  • Yapılanma
  • İşleyiş
  • Görevlendirme Listeleri
  • Adli Yardım Raporları
  • Formlar
  • Başvuru Sırasında İstenen Belgeler
  • Avukatlık Ücret Tarifeleri
  • Adli Yardım İletişim

GÜNDEM

  • Haberler
  • Duyurular
  • TBB Duyuruları
  • Basın Açıklamaları
  • Basında Bursa Barosu
  • Baro Medya

BİLGİ BANKASI

  • İzinli Hakimler Listesi
  • Avukatlık Ücret Tarifeleri
  • Hukuk Terimleri Sözlüğü
  • Formlar
  • Risk Analizi
  • Baro Levhası
  • Mevzuat
  • Sıkça Sorulan Sorular

BİZİ ARAYIN

  • 444 50 99
BURSA BAROSU

BURSA BAROSU

Kıbrıs Şehitleri Cad. Adalet Sarayı
G-Blok Kat:1 Osmangazi, Bursa
0 (224) 251 66 06
0 (224) 251 62 49
baro@bursabarosu.org.tr
bursabarosu@hs01.kep.tr

CMK SERVİSİ

0 (224) 272 50 44
0 (224) 272 50 67
0 (224) 272 13 73

ADLİ YARDIM SERVİSİ

0 (224) 223 28 23
0 (224) 223 51 29
0 (224) 223 49 21

MOBİL UYGULAMA

AppStore'dan İndir Goole Play'den İndir
© 2025 - BURSA BAROSU - Her hakkı saklıdır.
by VDR